Rozpoczynamy zajęcia edukacyjne poświęcone zasadom segregowania odpadów
Od połowy października pracownicy Biura Gospodarowania Odpadami Urzędu Miejskiego w Białymstoku rozpoczęli kolejną edycje zajęć edukacyjnych poświęconych zasadom prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi. Zajęcia prowadzone są w białostockich placówkach oświatowych – przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówkach wychowawczych – internaty, bursy.
Do udziału w tegorocznych zajęciach lekcjach zgłosiło się 105 placówek z naszego miasta. Celem tych działań jest zwiększenie świadomości ekologicznej wśród mieszkańców naszego miasta, zwłaszcza dzieci i młodzieży. Edukatorzy w przystępny i dostosowany do danej grupy wiekowej sposób opowiadają o funkcjonującym w naszym mieście systemie gospodarowania odpadami, zapoznają uczniów z kolorami pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki, rodzajami odpadów, które powinny do nich trafiać. Opowiadają o tym, co dzieje się z odpadami do chwili wrzucenia ich do odpowiedniego pojemnika do końca ich drogi – informują w jaki sposób zostaną przetworzone i jak ponownie wykorzystane.
Pracownicy urzędu zwracają też uwagę na odpady problematyczne takie jak elektroodpady czy odpady niebezpieczne, takie jak zużyte baterie, akumulatory, świetlówki, które ze względu na zawartość wielu toksycznych substancji nie powinny trafiać do zwykłego pojemnika. Można je oddać w specjalnie wyznaczonych punktach - czerwone budki na elektroodpady, w sklepach czy aptekach _ przeterminowane leki, a także w tzw. PSZOK-ach (Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych). W białostockim systemie funkcjonują dwa takie punkty: w Hryniewiczach oraz przy ul. 42 Pułku Piechoty. Przyjmowane są tam również inne odpady problemowe – meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe czy zużyte opony.
Podczas spotkań z dziećmi i młodzieżą wykorzystywane są dostosowane do wieku odbiorców prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, karty pracy, gry przestrzenne oraz niewielkie zestawy pojemników, dzięki którym uczniowie w praktyczny sposób uczą się prawidłowej segregacji.
Na podstawie przeprowadzonych już zajęć można stwierdzić, że uczniowie wykazują się niemałą wiedzą na temat prawidłowej segregacji, jednak zdarza się, że przydzielenie niektórych odpadów do odpowiednich pojemników sprawia im problem. Dzieci chętnie dzielą się własnymi sposobami na ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów, stosowanymi na co dzień. Często zgłaszają też propozycje dotyczące nadania odpadom „drugiego życia”, a przy okazji dowiadują się, że z niektórych odpadów dzięki recyklingowi powstają nowe przedmioty, takie jak książki, zeszyty, butelki, słoiki, a z plastiku, który jest pochodną ropy naftowej możemy otrzymać ubrania sportowe, polary, namioty, torby, plecaki czy buty.